Thursday, July 18, 2013

Tips Mengatasi Gastrik I SET SAHUR

Apa itu Gastrik??


Penyakit Gastrik atau Istilah perubatannya adalah Gastritis iaitu penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut. Selalunya keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori yang turut menjadi penyebab utama kepada Ulser Perut. 

Secara semulajadinya sel perut kita menghasilkan adid hidroklorik ( dengan PH 1 - PH 2) yang berfungsi mencerna Makanan. Asid ini kuat dan Jika Terkena tangan, Kulit akan terhakis. sel perut menghasilkan lapisan Mukosa (lapisan Pertahanan) sebagai pelindung drpd kesan asid Hidroklorik. 

Jika anda sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid Hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan. Ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah. 

Tanda-tanda Gastrik mudah dikesan :-
  1. Sakit Perut (pada bahagian atas perut/abdomen)
  2. Rasa senak, berangin atau edih
  3. Rasa tidak selesa
  4. Kembung sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
  5. Rasa Mual (Loya) dan Muntah
  6. Hilang selera Makan
  7. Berat badan turun (Jika Gastrik di Peringkat yg teruk)
MC sendiri mempunyai sejarah gastrik sejak berumur 10 tahun dan selalu mendapat serangan gastrik bukan hanya pada bulan puasa. Namun Alhamdulillah, sejak mengubah cara hidup (sentiasa menjaga pemakanan) dan mengurangkan tekanan pada diri sendiri, gastrik MC telah beransur pulih. Untuk bulan Ramadhan, MC hanya bersahur dengan Set Sahur sahaja. 

Sebab MC jenis yang tak boleh bersahur dengan Nasi/Lauk. Jika Makan makanan yang berat semasa bersahur perut MC akan tidak selesa 1 hari. Jadi semenjak berjumpa dengan Set Sahur 3 tahun Lepas. Alhamdulillah 3 kali Ramadhan MC bebas daripada Gastrik. 

2 Langkah mudah menyediakan set sahur:
  1. Bancuh 1 sachet Red Guara Cafe dengan air panas
  2. Tambahkan 2 sudu Amazing

Antara kebaikan yang ada dalam Red Guara ialah seperti berikut:


Antara kebaikan yang ada dalam Amazing ialah seperti berikut:




SET SAHUR : 012 3848563

No comments:

Post a Comment